Skip to main content

ARAK SELANGOR : Penduduk S. Alam terus marah

SHAH ALAM 9 Ogos – Masyarakat Islam di sini yang marah dan kesal dengan tindakan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim membenarkan penjualan arak di kawasan majoriti Melayu dan Islam menyifatkan beliau telah membelakangkan agama apabila mengambil keputusan sedemikian.

Mereka berpendapat tindakan itu bukan sahaja melukai perasaan penduduk tetapi perasaan sama dirasai masyarakat Islam seluruh negara kerana seperti mempermain-mainkan agama Islam.

Penduduk Seksyen 18 di sini, Zulkifli Pakdak Karim, 61, mempersoalkan mengapa kerajaan negeri tidak mengekalkan sahaja peraturan seperti pemerintahan semasa Barisan Nasional (BN) dulu yang tidak membenarkan arak dijual di kawasan majoriti Islam.

Menurutnya, tidak semestinya peraturan itu perlu ditukar untuk memuaskan hati pihak-pihak tertentu yang ingin melihat penganut agama Islam terus terpesong.

‘‘Saya sebagai rakyat pun keliru dengan pentadbiran sekarang terdapat banyak percanggahan hari ini cakap lain, esok lusa pula cakap lain.

‘‘Perkara seperti ini pun hendak dipolitikkan sedangkan sudah sah arak ini haram di sisi agama Islam,’’ katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Tambahnya, beliau kecewa dengan keputusan itu kerana hak orang Islam seperti sudah tidak ada kepentingannya lagi.

Seorang pesara dari Seksyen 8, Kamal Yusof berkata, tindakan itu seperti membenarkan penjualan minuman keras merata-rata tempat dan menggalakkan sesiapa sahaja membelinya.

Sepatutnya ujar beliau, penjualan arak dihadkan dan tidak dijual di kawasan taman-taman perumahan majoriti Islam.

‘‘Siapa pembeli di kawasan seperti itu, seolah-olah sasaran penjual adalah umat Islam di situ,’’ katanya.

Beliau mendakwa, kerajaan negeri seperti ingin mencari populariti murahan dengan membesar-besarkan isu penjualan arak itu.

Kamal seterusnya berharap isu itu tidak mengelirukan masyarakat tempatan kerana yang pasti arak tetap haram.

Seorang lagi penduduk Seksyen 8, Mohd. Khalid Abu Hassan berkata, tindakan Menteri Besar itu seperti didalangi orang lain yang mahu melihat Islam terus terlibat dengan perbuatan yang ditegah agama.

Keputusan kerajaan negeri itu juga, katanya, seperti penghinaan kepada orang Islam dan beliau berharap orang Islam bersatu untuk mempertahankan agama itu.

Bagi Khairul Amir Mohd. Roslan dan Romaini Hazizan, 21, keputusan itu memudahkan remaja mendapatkan minuman keras atas perasaan ingin mencuba dan seterusnya menjadi ikutan kepada rakan-rakannya.

Dua penuntut di pengajian tinggi di sini, Harianti Shahril dan Noraini Abdullah berpendapat, perkara itu sepatutnya tidak berlaku kerana golongan belia kini mudah dipengaruhi rakan-rakan mereka termasuk mengambil minuman keras.

Seorang pekerja swasta, Roslan Mohd. Rosl, 27, dari Sri Muda dekat sini turut tidak setuju dengan keputusan kerajaan negeri itu kerana ia seperti mendorong berlakunya kerosakan akidah dan masalah sosial.

‘‘Membenarkan penjualan arak di kawasan majoriti Melayu dan Islam sebagai satu penghinaan dan amat dikesali,’’ katanya.

Bagi pesara Mohammed Amir Hassan, 60 dan Rashid Abu Bakar, 61, keputusan tersebut menunjukkan kepimpinan negeri sudah tidak sensitif dengan hukum agama Islam.

‘‘Kerajaan negeri tidak sensitif mengenai isu itu dan apa yang dikesali Menteri Besar merelakan penjualan arak di kawasan majoriti Melayu di sini,’’ katanya. - Utusan Malaysia.

Comments

  1. Najib: Kartika Sari Should Appeal


    PUTRAJAYA, Aug 25 (Bernama) -- Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak said on Tuesday that model Kartika Sari Dewi Shukarno who was found guilty of drinking alcohol and sentenced to canning should appeal instead of accepting the punishment willingly.

    -- BERNAMA

    Minum jelah, itu Najib kasi minum.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Susahnya jadi Isteri Ketua Dewan Ulama Pas Perlis

Ustazah dakwa keinginan seks suami cukup tinggi KANGAR 24 Mac - Seorang ustazah mendakwa suaminya, bekas Ketua Dewan Ulama Pas Perlis, Abdul Rashid Rahman lebih mengutamakan kepuasan seks sendiri tanpa mempedulikan kesihatan dirinya yang ketika itu menderita kesakitan akibat bisul di punggung. Dakwaan tersebut dibuat oleh Siti Rosmala Mohamed, 38, ketika memberikan keterangannya selaku pemohon yang memfailkan permohonan cerai secara fasakh pada 15 Februari 2008 terhadap Abdul Rashid, 60. Siti Rosmala memberikan keterangan tersebut di hadapan Hakim Syarie, Mohd. Zaidi Abdullah di Mahkamah Rendah Syariah di sini. Ibu kepada tiga anak itu turut mendakwa, walaupun mereka sering bergaduh sehingga tidak bertegur sapa lebih seminggu, namun suami sering kali memaksanya melakukan hubungan seks. "Walaupun seminggu tidak bercakap, selepas saya dimarahi atau dipukul namun dalam soal nafkah batin (hubungan seks), saya mesti berikan biarpun terpaksa," dakwa Siti Rosmala.

Anwar Ibrahim dan One-Zionis

  NED : 1. Anwar Ibrahim 2. Lorne Craner (Yahudi), Presiden IRI 3. Carl Gershman (Yahudi), Presiden NED 4. Kenneth Wollack (Yahudi), Presiden NDI 5. John D Sullivan, Pengarah Eksekutif CIPE Andainya kita terima kononnya KERAJAAN TERSILAP dan terambik supplier yang ada kaitan dengan Israeli dan terguna firma Public Relation Amerika yang ada pejabat di Tel Aviv. Kesilapan supplier PDRM adalah sikap Pak Lah yang leka dan cuai. Sekarang sudah tidak ada masaalah itu. Manakala perkhidmatan APCO tak ada kena mengena dengan geoglobal politics tetapi advisory dalam hal public relation termasuk online media. Dalam dua2 hal ini, kerajaan membayar service dan peralatan. Kita tentukan apa yang kita mahu dari perkhidmatan yang kita mahu. Firma yang kononnya Yahudi bukan penentunya dan mengarah kita. Untuk banding dengan hubungan Anwar dengan Yahudi Zionis, lihat gambarajah yang ada kaitan dengan power-power broker dunia berikut: Dari tiga gambarajah, Anwar bergantung harap kewangan, ke

KISAH BENAR ANWAR IBRAHIM ! BHG 1

1 DENDAM KESUMAT Anwar Ibrahim mempunyai perasaan dendam yang kuat atau dipanggil DENDAM KESUMAT sama ada kawan atau lawan.Dendam yang tak habis-habis terhadap Sanusi Junid, Rahim Tamby Chik, Abdullah Ahmad Badawi dan rami lagi menjadikan beliau tidak popular sebagai pemimpin. 2 PENENTANG Sikap menentang ketua menjadi amalan Anwar sejak aktif dalam UMNO pada tahun 1982. Pada tahun yang sama beliau menentang Suhaimi Kamaruddin untuk merebut jawatan Ketua Pemuda UMNO. 3 PECAH DAN PERINTAH Sikap pecah dan perintah merupakan strategi Anwar untuk berkuasa dalam UMNO dan kerajaan. Beliau sanggup mengadudumbakan UMNO Kedah bila beliau wujudkan komplot menentang ura-ura Dr. Mahathir untuk melantik Sanusi Junid sebagai Menteri Besar Kedah. Begitu juga beliau mengadakan tekanan terhadap Rahim Tamby Chik sehingga memaksanya meletakkan sebagai Ketua Menteri Melaka. 4 SUMPAH BOHONG Anwar berani bersumpah untuk tidak menentang Ghaffar Baba bagi jawatan T