Skip to main content

Bersih Atau Kotor?

PELBAGAI pihak melahirkan kebimbangan terhadap perhimpunan Bersih yang dirancang oleh parti pembangkang dan badan bukan kerajaan (NGO) pro pembangkang di Kuala Lumpur pada 9 Julai ini.

Bersih atau populariti? Ikhlaslah pada rakyat dan jangan sampai membawa kesusahan pada rakyat. Bila hangpa menang, semuanya adil dan bila kalah, terus tak bersih...ini semua polimik  pecah belah Negara Bangsa untuk ditunjukkan kepada Dunia luar agar ekonomi Malaysia jatuh.

Dari penjaja jalanan, pemandu teksi, pekedai hinggalah kepada agensi-agensi pelancongan khuatir aktiviti ekonomi di ibu negara akan lumpuh pada hari berkenaan.

Puluhan laporan polis telah dibuat mahu pihak berkuasa menghalang perhimpunan itu. Awang boleh faham kebimbangan mereka jika diimbas perhimpunan Bersih 2007 dan beberapa perhimpunan haram yang mencetuskan kekecohan.

Masih segar dalam ingatan warga kota bagaimana suasana Kuala Lumpur begitu tegang, jalan raya sesak teruk dan banyak kedai serta pejabat terpaksa ditutup.

Apa yang berlaku sebelum ini memberi implikasi buruk. Ia menyusahkan rakyat, menjejaskan aktiviti pelancongan dan menggugat ketenteraman awam.

Tetapi semua itu tidak diambil kira oleh pembangkang. Matlamat menghalalkan cara. Kali ini, penganjur Bersih berhasrat menghimpunkan 300,000 peserta demonstrasi bagi menuntut pilihan raya yang adil dan bersih. Agenda tersirat ialah mencetuskan ketegangan dengan membakar sentimen rakyat bagi meraih keuntungan politik. Apatah lagi imej pembangkang merudum kebelakangan ini, yang memerlukan gerakan seperti Bersih untuk bangkit.

Lebih menimbulkan persoalan ialah perhimpunan itu turut didalangi oleh NGO yang anti-Islam dalam pemikiran dan tindak-tanduk mereka. Penyertaan Pas lebih sekadar pak turut kerana golongan pro ketua pembangkang, Anwar Ibrahim atau Anwarinas sudah menguasai parti itu. Timbalan Presiden Pas yang baru, Mohamad Sabu pula mahu menjadikan perhimpunan itu bagi membuktikan kebolehan dan pengaruh beliau. Bagi PKR, Bersih akan menjadi suntikan baru kepada mereka yang amat lemah sekarang. Sementara pemimpin DAP seperti Lim Kit Siang, akan tersenyum puas kerana rata-rata yang menyertai Bersih sudah tentunya orang Melayu. Begitulah dangkalnya Melayu berpolitik, yang faedah besarnya dinikmati kaum lain.

Orang yang paling gembira di sebalik perhimpunan itu nanti ialah Anwar. Ia satu lagi peluang bagi mengalih isu sebenar iaitu masalah moral beliau yang hangat diperkatakan. Menghasut rakyat menerusi demonstrasi jalanan adalah ‘kepakaran’ beliau sebagaimana yang dimulakan selepas dipecat daripada kerajaan.

Awang sedih kerana sampai hari ini, ramai yang terpedaya dengan muslihat Anwar. Beliau mempergunakan rakyat untuk menutup penyakit moral yang serius dan bagi menyelamatkan karier politiknya. Belum pernah dalam sejarah dunia, ada pemimpin pembangkang yang tergamak berbuat demikian. Biasanya mereka yang terlibat skandal di luar negara meletakkan jawatan segera tetapi di Malaysia, Anwar masih menegakkan benang basah meskipun bukti saintifik cukup kukuh.

Dalam beberapa ceramahnya kebelakangan ini, beliau secara terbuka mempromosi agar orang ramai menyertai perhimpunan Bersih . Pada Awang, perhimpunan itu adalah kotor. Majoriti rakyat tidak akan terpengaruh melainkan ahli dan penyokong tegar pembangkang. Awang cadangkan kepada rakyat Malaysia yang cintakan kedamaian dan menolak hipokrasi agar berdiri di kiri dan kanan laluan, dengan membawa sepanduk skandal pemimpin pembangkang.

Paparkan juga keratan akhbar beberapa individu yang menjadi mangsa liwat. Merekalah yang sebenarnya perlu dibela jika kita mendokong budaya bersih. Apa sahaja yang mahu dipaparkan, paparkan sahaja atas nama bersih. Awang percaya, perhimpunan tersebut boleh sedikit sebanyak bertukar wajah dan akhirnya menjadi senjata makan tuan kepada pembangkang.

Mesej utama yang perlu disampaikan ialah rakyat mahu pemimpin pembangkang yang bersih akhlak dan moral - bukannya yang kotor dan menipu. Sama ada suka atau tidak, kita tidak punya pilihan, selain menyelamatkan negara ini daripada pemimpin seperti itu. - UTUSAN

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Susahnya jadi Isteri Ketua Dewan Ulama Pas Perlis

Ustazah dakwa keinginan seks suami cukup tinggi KANGAR 24 Mac - Seorang ustazah mendakwa suaminya, bekas Ketua Dewan Ulama Pas Perlis, Abdul Rashid Rahman lebih mengutamakan kepuasan seks sendiri tanpa mempedulikan kesihatan dirinya yang ketika itu menderita kesakitan akibat bisul di punggung. Dakwaan tersebut dibuat oleh Siti Rosmala Mohamed, 38, ketika memberikan keterangannya selaku pemohon yang memfailkan permohonan cerai secara fasakh pada 15 Februari 2008 terhadap Abdul Rashid, 60. Siti Rosmala memberikan keterangan tersebut di hadapan Hakim Syarie, Mohd. Zaidi Abdullah di Mahkamah Rendah Syariah di sini. Ibu kepada tiga anak itu turut mendakwa, walaupun mereka sering bergaduh sehingga tidak bertegur sapa lebih seminggu, namun suami sering kali memaksanya melakukan hubungan seks. "Walaupun seminggu tidak bercakap, selepas saya dimarahi atau dipukul namun dalam soal nafkah batin (hubungan seks), saya mesti berikan biarpun terpaksa," dakwa Siti Rosmala.

Anwar Ibrahim dan One-Zionis

  NED : 1. Anwar Ibrahim 2. Lorne Craner (Yahudi), Presiden IRI 3. Carl Gershman (Yahudi), Presiden NED 4. Kenneth Wollack (Yahudi), Presiden NDI 5. John D Sullivan, Pengarah Eksekutif CIPE Andainya kita terima kononnya KERAJAAN TERSILAP dan terambik supplier yang ada kaitan dengan Israeli dan terguna firma Public Relation Amerika yang ada pejabat di Tel Aviv. Kesilapan supplier PDRM adalah sikap Pak Lah yang leka dan cuai. Sekarang sudah tidak ada masaalah itu. Manakala perkhidmatan APCO tak ada kena mengena dengan geoglobal politics tetapi advisory dalam hal public relation termasuk online media. Dalam dua2 hal ini, kerajaan membayar service dan peralatan. Kita tentukan apa yang kita mahu dari perkhidmatan yang kita mahu. Firma yang kononnya Yahudi bukan penentunya dan mengarah kita. Untuk banding dengan hubungan Anwar dengan Yahudi Zionis, lihat gambarajah yang ada kaitan dengan power-power broker dunia berikut: Dari tiga gambarajah, Anwar bergantung harap kewangan, ke

KISAH BENAR ANWAR IBRAHIM ! BHG 1

1 DENDAM KESUMAT Anwar Ibrahim mempunyai perasaan dendam yang kuat atau dipanggil DENDAM KESUMAT sama ada kawan atau lawan.Dendam yang tak habis-habis terhadap Sanusi Junid, Rahim Tamby Chik, Abdullah Ahmad Badawi dan rami lagi menjadikan beliau tidak popular sebagai pemimpin. 2 PENENTANG Sikap menentang ketua menjadi amalan Anwar sejak aktif dalam UMNO pada tahun 1982. Pada tahun yang sama beliau menentang Suhaimi Kamaruddin untuk merebut jawatan Ketua Pemuda UMNO. 3 PECAH DAN PERINTAH Sikap pecah dan perintah merupakan strategi Anwar untuk berkuasa dalam UMNO dan kerajaan. Beliau sanggup mengadudumbakan UMNO Kedah bila beliau wujudkan komplot menentang ura-ura Dr. Mahathir untuk melantik Sanusi Junid sebagai Menteri Besar Kedah. Begitu juga beliau mengadakan tekanan terhadap Rahim Tamby Chik sehingga memaksanya meletakkan sebagai Ketua Menteri Melaka. 4 SUMPAH BOHONG Anwar berani bersumpah untuk tidak menentang Ghaffar Baba bagi jawatan T