Skip to main content

Teladan untuk semua jika isu agama diheret ke mahkamah

Oleh Zainul Arifin
zainul@nstp.com.my


PALING dirisaukan mengenai isu kalimah Allah ini apabila ada pihak yang sengaja menangguk di air keruh.

Penyelesaian terbaik ialah berbincang cara bijak bagi kekalkan persefahaman

KITA tahu ramai orang Islam yang marahkan keputusan Mahkamah Tinggi membenarkan penggunaan kalimah 'Allah' dalam majalah Herald-The Catholic Weekly.

Tetapi kita juga tahu ada juga orang Islam menyokong, atau tidak membantah keputusan itu. Pada mereka, perkara ini tidak menyalahi Islam serta keimanan mereka tidak mungkin diganggu-gugat dengan keputusan mahkamah itu.

Sudah tentu kedua-duanya mempunyai hujah masing-masing yang bernas. Tetapi kini mungkin kita menyaksikan satu fenomena baru yang mana perbezaan pendapat politik seakan-akan mempengaruhi pendirian kita dalam isu agama pula.

Contohnya Pas tidak membantah keputusan mahkamah. Begitu juga rakan-rakan kongsinya dalam Pakatan Rakyat, manakala Umno pula nampak bersendirian di dalam menyatakan kebimbangan dengan keputusan itu.

Adakah perbezaan pendirian berpunca daripada saingan politik?
Bagaimanapun, menurut bukti yang dikemukakan oleh gereja Katolik, memang jelas kalimah 'Allah' telah digunakan oleh orang Kristian di negara Arab, serta di Indonesia mahupun Malaysia, terutama di Sabah dan Sarawak untuk sekian lama. Ini satu kebenaran yang tidak boleh dinafikan oleh orang Islam di negara ini.

Tetapi berjuta orang Islam tidak tahu hal ini, dan oleh itu tiada apa yang hendak mereka bimbangkan. Bila kes ini dibawa ke mahkamah pula, tiba-tiba baru mereka sedar perkara sebenar. Kini mereka juga diberitahu bahawa 'Allah' akan dibenarkan oleh undang-undang untuk digunakan di gereja dan terbitan Kristian.

Semua orang tidak boleh nafikan perkara ini ialah sesuatu yang amat sensitif untuk orang Melayu Islam setelah sekian lama mereka percaya Allah khas untuk Islam.

Orang Islam yang percaya Allah itu satu, yang tidak dilahirkan atau melahirkan, akan berhadapan dengan keadaan di mana, walaupun di dalam agama lain wujudnya anak Allah.
Menurut Islam ini adalah 'blasphemy' atau menurut terjemahan Persatuan Peguam Muslim Malaysia, satu penistaan paling durjana.

Mahkamah membuat keputusan berdasarkan fakta, dan undang-undang negara, serta hujah-hujah peguam.

Mungkin keputusan mahkamah tidak perlu mengambil kira apakah kesan sampingan terutama perasaan orang Islam yang mungkin terguris. Bukan tugas mahkamah menjaga hati orang.

Jadi apakah jalan penyelesaian kita? Untuk kes ini rasanya kita perlulah tunggu tamat sepenuhnya proses mahkamah. Tetapi apa yang kita boleh katakan, apa sekalipun keputusan tidak akan memuaskan hati semua pihak.

Kita tahu isu berhubung agama � sama ada hendak memeluk atau meninggalkan Islam, atau membina atau memindah kuil � adalah perkara amat rumit dan sensitif.

Paling utama ialah untuk semua pihak berbincang dan berdebat dengan penuh bijaksana dan budi pekerti. Cari titik pertemuan dan persamaan, bukannya perkara yang membezakan kita. Ini penting kerana kita berbilang bangsa dan agama.

Cubalah jauhi mahkamah untuk perkara berhubung agama kerana keputusan mahkamah akan berada di tangan manusia. Adalah tidak wajar jika kita mempertanggungjawabkan hal agama kepada manusia. Keputusan manusia boleh dicabar dan dipinda.

Alangkah besarnya masalah kita jika mahkamah dijadikan tempat menentukan hal ehwal agama dan kepercayaan.

Tidak guna kita berdebat sama ada keputusan mahkamah itu betul atau tidak. Bukan saja ia menghina mahkamah tetapi ia juga tidak akan membawa kita ke mana-manapun, kecuali lebih mengeruhkan keadaan.

Dalam hal agama, adakah antara kita, tidak kiralah Islam atau Kristian atau Hindu, sanggup bertolak ansur jika kita rasa kedudukan agama kita mungkin tergugat?

Kita kini perlukan kepemimpinan pada saat saat begini untuk meningkatkan perbincangan antara agama dan kaum untuk mengatasi masalah sebegini yang pastinya akan datang menghantui kita lagi.

Tetapi apa yang kita tidak perlu ialah orang yang mengambil kesempatan menuduh orang � ini atau itu.

Ada pemimpin politik melihat cubaan untuk membakar gereja sebagai peluang untuk menuding jari. Memanglah kita suka berpolitik, terutama jika kita hanya perlu bercakap saja tanpa perlu melakukan apa-apa. Tetapi kita perlu menjaga dan menentukan apa yang dikatakan bukannya akan lebih memburukkan keadaan.

Mungkin boleh mendapat sokongan, tetapi apakah itu nilai kepemimpinan dan tarikan pimpinan jika hanya boleh mendapat undi apabila menimbulkan marah dan benci?

Kepemimpinan yang kita mahukan ialah mereka yang memberi wawasan dan penyelesaian, menunjuk arah dan bukannya mahu memecah-belahkan.

Siapa boleh tentukan tindakan ekstremis? Siapa boleh tentukan ada orang yang akan cuba membakar gereja di negara ini? siapa boleh sangka seorang anak muda akan mengamuk membunuh keluarganya serta memenggal kepala orang tuanya.

Ini semua tindakan yang tidak boleh diterima. Oleh itu tidaklah boleh dipalitkan perbuatan satu dua manusia dengan kejahatan masyarakat atau komuniti. Ini dikatakan menangguk di air keruh, dan mencari modal politik dalam bencana. - Berita Harian

Comments

Popular posts from this blog

Susahnya jadi Isteri Ketua Dewan Ulama Pas Perlis

Ustazah dakwa keinginan seks suami cukup tinggi KANGAR 24 Mac - Seorang ustazah mendakwa suaminya, bekas Ketua Dewan Ulama Pas Perlis, Abdul Rashid Rahman lebih mengutamakan kepuasan seks sendiri tanpa mempedulikan kesihatan dirinya yang ketika itu menderita kesakitan akibat bisul di punggung. Dakwaan tersebut dibuat oleh Siti Rosmala Mohamed, 38, ketika memberikan keterangannya selaku pemohon yang memfailkan permohonan cerai secara fasakh pada 15 Februari 2008 terhadap Abdul Rashid, 60. Siti Rosmala memberikan keterangan tersebut di hadapan Hakim Syarie, Mohd. Zaidi Abdullah di Mahkamah Rendah Syariah di sini. Ibu kepada tiga anak itu turut mendakwa, walaupun mereka sering bergaduh sehingga tidak bertegur sapa lebih seminggu, namun suami sering kali memaksanya melakukan hubungan seks. "Walaupun seminggu tidak bercakap, selepas saya dimarahi atau dipukul namun dalam soal nafkah batin (hubungan seks), saya mesti berikan biarpun terpaksa," dakwa Siti Rosmala.

Anwar Ibrahim dan One-Zionis

  NED : 1. Anwar Ibrahim 2. Lorne Craner (Yahudi), Presiden IRI 3. Carl Gershman (Yahudi), Presiden NED 4. Kenneth Wollack (Yahudi), Presiden NDI 5. John D Sullivan, Pengarah Eksekutif CIPE Andainya kita terima kononnya KERAJAAN TERSILAP dan terambik supplier yang ada kaitan dengan Israeli dan terguna firma Public Relation Amerika yang ada pejabat di Tel Aviv. Kesilapan supplier PDRM adalah sikap Pak Lah yang leka dan cuai. Sekarang sudah tidak ada masaalah itu. Manakala perkhidmatan APCO tak ada kena mengena dengan geoglobal politics tetapi advisory dalam hal public relation termasuk online media. Dalam dua2 hal ini, kerajaan membayar service dan peralatan. Kita tentukan apa yang kita mahu dari perkhidmatan yang kita mahu. Firma yang kononnya Yahudi bukan penentunya dan mengarah kita. Untuk banding dengan hubungan Anwar dengan Yahudi Zionis, lihat gambarajah yang ada kaitan dengan power-power broker dunia berikut: Dari tiga gambarajah, Anwar bergantung harap kewangan, ke

KISAH BENAR ANWAR IBRAHIM ! BHG 1

1 DENDAM KESUMAT Anwar Ibrahim mempunyai perasaan dendam yang kuat atau dipanggil DENDAM KESUMAT sama ada kawan atau lawan.Dendam yang tak habis-habis terhadap Sanusi Junid, Rahim Tamby Chik, Abdullah Ahmad Badawi dan rami lagi menjadikan beliau tidak popular sebagai pemimpin. 2 PENENTANG Sikap menentang ketua menjadi amalan Anwar sejak aktif dalam UMNO pada tahun 1982. Pada tahun yang sama beliau menentang Suhaimi Kamaruddin untuk merebut jawatan Ketua Pemuda UMNO. 3 PECAH DAN PERINTAH Sikap pecah dan perintah merupakan strategi Anwar untuk berkuasa dalam UMNO dan kerajaan. Beliau sanggup mengadudumbakan UMNO Kedah bila beliau wujudkan komplot menentang ura-ura Dr. Mahathir untuk melantik Sanusi Junid sebagai Menteri Besar Kedah. Begitu juga beliau mengadakan tekanan terhadap Rahim Tamby Chik sehingga memaksanya meletakkan sebagai Ketua Menteri Melaka. 4 SUMPAH BOHONG Anwar berani bersumpah untuk tidak menentang Ghaffar Baba bagi jawatan T