Skip to main content

Cendekiawan Islam selar Nik Aziz putar-belitkan isu

KUALA LUMPUR 22 Ogos - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat diselar beberapa cendekiawan Islam kerana memutarbelitkan kenyataan beliau sendiri berhubung ketentuan syurga dan neraka penyokong UMNO.

Rektor Kolej Islam Darul Ridzuan, Prof. Datuk Dr. Mohd. Yusof Hussein berkata, tindakan Nik Abdul Aziz mempersoalkan ketetapan Jawatankuasa Muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan semalam adalah salah dan berniat lari daripada isu pokok.

"Tindakan Nik Abdul Aziz mengatakan bukan hak mutlak Allah SWT menentukan syurga atau neraka seseorang itu apa? Siapa beliau? Jika Allah tiada hak mutlak, Nik Aziz ada?

"Saya nasihatkan beliau supaya jangan lari daripada isu pokok dan dia harus ingat, jawatankuasa tempoh hari dianggotai oleh lebih 10 cendekiawan agama yang tidak mempunyai kepentingan politik," katanya ketika dihubungi Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Minggu lalu, Nik Abdul Aziz mengeluarkan kenyataan bahawa prinsip Islam yang dibawa UMNO bukan prinsip sejati dan tidak boleh dibawa ke syurga.

Sehari selepas itu, Pengerusi Jawatankuasa Muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan, Prof. Datuk Abdul Shukor Husin menjelaskan, kenyataan Menteri Besar Kelantan berkenaan menyeleweng daripada ajaran Islam kerana ketentuan balasan syurga atau neraka hanya dibuat oleh Allah SWT.

Kelmarin, Nik Abdul Aziz membantah keputusan jawatankuasa itu dengan mengatakan sekiranya urusan syurga atau neraka merupakan hak mutlak Allah, maka manusia akan bebas melakukan kejahatan di dunia tanpa mengambil kira soal dosa dan pahala.

Mohd. Yusof menegaskan, Nik Abdul Aziz harus menjawab isu penyokong UMNO yang 'difatwakan' beliau sebagai tidak layak masuk syurga, bukannya mengeluarkan kenyataan baru di luar konteks perbincangan.

Pensyarah Jabatan Fiqh dan Usul, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof. Datuk Dr. Mahmood Zuhdi Abdul Majid menegaskan, Nik Abdul Aziz tidak harus mengeksploitasi kenyataan Majlis Fatwa Kebangsaan bagi memperlihatkan kebenaran berada di pihaknya.

"Semua pihak perlu menilai kenyataan Nik Abdul Aziz sebagai kenyataan seorang ahli politik, bukan ahli agama.

"Kebijaksanaan beliau berpolitik dan menggunakan isu agama berupaya memperlihatkan kebenaran di pihaknya, namun beliau perlu berani berterus terang untuk menyatakan pendiriannya adalah pendirian politik," katanya.

Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islam (Yadim), Datuk Mohd. Nakhaie Ahmad pula memberitahu, Nik Abdul Aziz tidak harus sewenang-wenangnya 'melompat' dari satu isu ke isu yang lain.

"Dalam hadis 40 Imam Nawawi, ada mengatakan bahawa seseorang kafir yang memeluk Islam sebelum akhir hayatnya diberikan balasan syurga walaupun tidak sempat bersembahyang, asalkan dia ikhlas.

"Jadi bukankah ketentuan syurga atau neraka itu hak mutlak Allah SWT? Bagaimana Nik Abdul Aziz boleh keluarkan kenyataan begitu, jangan ikut sedap otak sendiri," tegasnya.

Nakhaie yang juga bekas pemimpin tertinggi Pas pada akhir 80-an bagaimanapun mengakui isu ketentuan syurga dan neraka melibatkan satu perbincangan yang panjang.

Justeru katanya, semua pihak diingatkan supaya tidak mengeluarkan kenyataan hanya berpandukan kepentingan sendiri. - Utusan

Comments

Popular posts from this blog

Susahnya jadi Isteri Ketua Dewan Ulama Pas Perlis

Ustazah dakwa keinginan seks suami cukup tinggi KANGAR 24 Mac - Seorang ustazah mendakwa suaminya, bekas Ketua Dewan Ulama Pas Perlis, Abdul Rashid Rahman lebih mengutamakan kepuasan seks sendiri tanpa mempedulikan kesihatan dirinya yang ketika itu menderita kesakitan akibat bisul di punggung. Dakwaan tersebut dibuat oleh Siti Rosmala Mohamed, 38, ketika memberikan keterangannya selaku pemohon yang memfailkan permohonan cerai secara fasakh pada 15 Februari 2008 terhadap Abdul Rashid, 60. Siti Rosmala memberikan keterangan tersebut di hadapan Hakim Syarie, Mohd. Zaidi Abdullah di Mahkamah Rendah Syariah di sini. Ibu kepada tiga anak itu turut mendakwa, walaupun mereka sering bergaduh sehingga tidak bertegur sapa lebih seminggu, namun suami sering kali memaksanya melakukan hubungan seks. "Walaupun seminggu tidak bercakap, selepas saya dimarahi atau dipukul namun dalam soal nafkah batin (hubungan seks), saya mesti berikan biarpun terpaksa," dakwa Siti Rosmala.

Anwar Ibrahim dan One-Zionis

  NED : 1. Anwar Ibrahim 2. Lorne Craner (Yahudi), Presiden IRI 3. Carl Gershman (Yahudi), Presiden NED 4. Kenneth Wollack (Yahudi), Presiden NDI 5. John D Sullivan, Pengarah Eksekutif CIPE Andainya kita terima kononnya KERAJAAN TERSILAP dan terambik supplier yang ada kaitan dengan Israeli dan terguna firma Public Relation Amerika yang ada pejabat di Tel Aviv. Kesilapan supplier PDRM adalah sikap Pak Lah yang leka dan cuai. Sekarang sudah tidak ada masaalah itu. Manakala perkhidmatan APCO tak ada kena mengena dengan geoglobal politics tetapi advisory dalam hal public relation termasuk online media. Dalam dua2 hal ini, kerajaan membayar service dan peralatan. Kita tentukan apa yang kita mahu dari perkhidmatan yang kita mahu. Firma yang kononnya Yahudi bukan penentunya dan mengarah kita. Untuk banding dengan hubungan Anwar dengan Yahudi Zionis, lihat gambarajah yang ada kaitan dengan power-power broker dunia berikut: Dari tiga gambarajah, Anwar bergantung harap kewangan, ke

KISAH BENAR ANWAR IBRAHIM ! BHG 1

1 DENDAM KESUMAT Anwar Ibrahim mempunyai perasaan dendam yang kuat atau dipanggil DENDAM KESUMAT sama ada kawan atau lawan.Dendam yang tak habis-habis terhadap Sanusi Junid, Rahim Tamby Chik, Abdullah Ahmad Badawi dan rami lagi menjadikan beliau tidak popular sebagai pemimpin. 2 PENENTANG Sikap menentang ketua menjadi amalan Anwar sejak aktif dalam UMNO pada tahun 1982. Pada tahun yang sama beliau menentang Suhaimi Kamaruddin untuk merebut jawatan Ketua Pemuda UMNO. 3 PECAH DAN PERINTAH Sikap pecah dan perintah merupakan strategi Anwar untuk berkuasa dalam UMNO dan kerajaan. Beliau sanggup mengadudumbakan UMNO Kedah bila beliau wujudkan komplot menentang ura-ura Dr. Mahathir untuk melantik Sanusi Junid sebagai Menteri Besar Kedah. Begitu juga beliau mengadakan tekanan terhadap Rahim Tamby Chik sehingga memaksanya meletakkan sebagai Ketua Menteri Melaka. 4 SUMPAH BOHONG Anwar berani bersumpah untuk tidak menentang Ghaffar Baba bagi jawatan T