Skip to main content

Selcat cemar imej pegawai daerah

SHAH ALAM 18 Sept. - Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan Selangor (Selcat) dikritik kerana pegawai-pegawai daerah yang dipanggil memberi keterangan dilayan seperti penjenayah dan perlu menjawab soalan mengikut kehendak jawatankuasa itu.

Pegawai Daerah Klang, Bakhtiar Hussin (gambar) menyifatkan Selcat tidak mencerminkan proses siasatan sebenar kerana lebih menjurus kepada serangan peribadi selain menjejaskan imej serta kredibiliti dirinya sebagai penjawat awam sejak 30 tahun lalu.

Beliau adalah antara sembilan Pegawai Daerah di Selangor yang dipanggil memberi keterangan pada 9 September lalu yang berlangsung selama empat jam dan disambung lagi pada keesokkan harinya.

Katanya, siasatan yang diketuai oleh Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN), Teng Chang Khim itu dilakukan dalam suasana tegang dan tidak berhemah.

''Saya rasa amat terhina dengan proses memberi keterangan yang dikendalikan Selcat. Mereka mengemukakan soalan seolah-olah saya langsung tidak faham prosedur, bodoh dan tidak tahu menjalankan tugas.

''Saya telah berkhidmat sebagai penjawat awam hampir 30 tahun dan ini kali pertama saya diperlakukan seperti ini. Ia memberi kesan kepada maruah, imej, reputasi serta kredibiliti saya," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Selcat mengadakan pendengaran awam pada 8 hingga 14 September lalu berhubung peruntukan ADUN 2008 dan 2009 di Bangunan Annex di sini.

Peruntukan ADUN itu merujuk kepada perbelanjaan pada Januari hingga Mac bagi kedua-dua tahun tersebut.

Sehubungan itu, dengan tindakan dan serangan yang dilakukan ke atas Pegawai-pegawai Daerah, Bakhtiar berkata, tidak keterlaluan jika ada pihak menggunakan Selcat untuk kepentingan politik.

Tambahnya, beliau serta keluarganya turut tertekan berikutan pandangan masyarakat terhadapnya yang dilayan seperti pesalah.

Ini kerana katanya, proses memberi keterangan itu turut disiarkan secara meluas di dalam Internet termasuk disiarkan dalam akhbar-akhbar tempatan.

''Keadaan ini tidak adil kepada saya serta beberapa Pegawai Daerah lain yang turut dipanggil kerana kita hanya menjalankan tugas seperti yang diarahkan oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) sebelum ini.

"Ketika itu, saya sebagai Pegawai Daerah diarahkan memproses dan membuat bayaran melalui peruntukan khas ADUN dengan seberapa segera untuk memenuhi keperluan kerajaan negeri dan rakyat dalam menghadapi pilihan raya," jelasnya.

Kata Bakhtiar, sebagai penjawat awam, adalah tidak wajar beliau mengingkari arahan dikeluarkan oleh kerajaan negeri ketika itu.

Malah jelasnya, beliau sentiasa mengikut perintah kerajaan semasa dan tidak boleh menyebelahi mana-mana parti politik seperti mana yang termaktub dalam Perintah-perintah Am.

Dalam pada itu, katanya, beliau tertakluk kepada peraturan kewangan dan arahan pentadbiran serta terikat kepada pengawasan pihak audit iaitu Jawatankuasa kira-kira Wang Awam (PAC) dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan bukannya Selcat.

Jelasnya, tindakan Selcat yang bersikap 'ala-gestapo' itu sebenarnya tidak perlu kerana peruntukan khas ADUN itu dijalankan mengikut garis panduan dan Surat Pekeliling Perbendaharaan Selangor yang ditetapkan ketika itu.

Katanya, ketika pilihan raya pihaknya menyegerakan proses pembayaran yang diarahkan oleh kerajaan negeri ketika itu dan ADUN-ADUN wajar menggunakan peruntukan tersebut untuk kepentingan rakyat meliputi orang kurang upaya (OKU), warga emas, fakir miskin dan sebagainya.

''Pada pandangan saya, ADUN- ADUN menghabiskan peruntukan itu kerana mereka perlu memenuhi keperluan rakyat kerana tidak pasti sama ada akan terpilih semula sebagai wakil rakyat.

''Jadi apa kesalahan kita sebagai penjawat awam menguruskan tugas selaras dengan hasrat kerajaan negeri ketika itu," katanya.

Tambahnya, beliau tidak pernah menerima arahan untuk menguruskan perbelanjaan peruntukan khas itu dalam tempoh setahun.

Sebaliknya, kata Bakhtiar, ia terpulang kepada ADUN itu menguruskan perbelanjaan untuk keperluan rakyat mengikut prosedur ditetapkan. - Utusan

Comments

Popular posts from this blog

Susahnya jadi Isteri Ketua Dewan Ulama Pas Perlis

Ustazah dakwa keinginan seks suami cukup tinggi KANGAR 24 Mac - Seorang ustazah mendakwa suaminya, bekas Ketua Dewan Ulama Pas Perlis, Abdul Rashid Rahman lebih mengutamakan kepuasan seks sendiri tanpa mempedulikan kesihatan dirinya yang ketika itu menderita kesakitan akibat bisul di punggung. Dakwaan tersebut dibuat oleh Siti Rosmala Mohamed, 38, ketika memberikan keterangannya selaku pemohon yang memfailkan permohonan cerai secara fasakh pada 15 Februari 2008 terhadap Abdul Rashid, 60. Siti Rosmala memberikan keterangan tersebut di hadapan Hakim Syarie, Mohd. Zaidi Abdullah di Mahkamah Rendah Syariah di sini. Ibu kepada tiga anak itu turut mendakwa, walaupun mereka sering bergaduh sehingga tidak bertegur sapa lebih seminggu, namun suami sering kali memaksanya melakukan hubungan seks. "Walaupun seminggu tidak bercakap, selepas saya dimarahi atau dipukul namun dalam soal nafkah batin (hubungan seks), saya mesti berikan biarpun terpaksa," dakwa Siti Rosmala.

Anwar Ibrahim dan One-Zionis

  NED : 1. Anwar Ibrahim 2. Lorne Craner (Yahudi), Presiden IRI 3. Carl Gershman (Yahudi), Presiden NED 4. Kenneth Wollack (Yahudi), Presiden NDI 5. John D Sullivan, Pengarah Eksekutif CIPE Andainya kita terima kononnya KERAJAAN TERSILAP dan terambik supplier yang ada kaitan dengan Israeli dan terguna firma Public Relation Amerika yang ada pejabat di Tel Aviv. Kesilapan supplier PDRM adalah sikap Pak Lah yang leka dan cuai. Sekarang sudah tidak ada masaalah itu. Manakala perkhidmatan APCO tak ada kena mengena dengan geoglobal politics tetapi advisory dalam hal public relation termasuk online media. Dalam dua2 hal ini, kerajaan membayar service dan peralatan. Kita tentukan apa yang kita mahu dari perkhidmatan yang kita mahu. Firma yang kononnya Yahudi bukan penentunya dan mengarah kita. Untuk banding dengan hubungan Anwar dengan Yahudi Zionis, lihat gambarajah yang ada kaitan dengan power-power broker dunia berikut: Dari tiga gambarajah, Anwar bergantung harap kewangan, ke

KISAH BENAR ANWAR IBRAHIM ! BHG 1

1 DENDAM KESUMAT Anwar Ibrahim mempunyai perasaan dendam yang kuat atau dipanggil DENDAM KESUMAT sama ada kawan atau lawan.Dendam yang tak habis-habis terhadap Sanusi Junid, Rahim Tamby Chik, Abdullah Ahmad Badawi dan rami lagi menjadikan beliau tidak popular sebagai pemimpin. 2 PENENTANG Sikap menentang ketua menjadi amalan Anwar sejak aktif dalam UMNO pada tahun 1982. Pada tahun yang sama beliau menentang Suhaimi Kamaruddin untuk merebut jawatan Ketua Pemuda UMNO. 3 PECAH DAN PERINTAH Sikap pecah dan perintah merupakan strategi Anwar untuk berkuasa dalam UMNO dan kerajaan. Beliau sanggup mengadudumbakan UMNO Kedah bila beliau wujudkan komplot menentang ura-ura Dr. Mahathir untuk melantik Sanusi Junid sebagai Menteri Besar Kedah. Begitu juga beliau mengadakan tekanan terhadap Rahim Tamby Chik sehingga memaksanya meletakkan sebagai Ketua Menteri Melaka. 4 SUMPAH BOHONG Anwar berani bersumpah untuk tidak menentang Ghaffar Baba bagi jawatan T